Mannen som slog tåget
Med sin motorcykel med sidovagn utmanade Karl Abarth Orientexpressen och slog tåget på den 137 mil långa sträckan mellan Wien och Oostende.

Efter en karriär som racing- och motorcykelförare grundade Karl Abarth 1949 företaget Abarth & C. tillsammans med kollegan Guido Scagliarini. Det första fordon som tillverkades var 204 A Roadster, med grund i FIAT 1100. Det vann omedelbart 1100 Sport Championship samt Formel 2. Vid sidan om började företaget att tillverka trimsatser som ökade prestandan, kraften och farten hos standardfordon.
På bara några år hade Abarth & C. skaffat sig 375 anställda och tillverkade ca 300 000 avgassystem per år.
När Karl Abarth blev inkallad som ersättare för en förare som blivit sjuk fick han bästa tid redan vid träningen. De andra förarna anklagade honom för att ha manipulerat fordonet och för att överbevisa dem bytte han fordon. Och vid den andra träningsrundan nådde han pole position igen. Med en ännu bättre tid.
Abarth-fordon måste vara lätthanterliga, högpresterande och kraftfulla. Men först och främst små och bitska, precis som Scorpio.
De når framgång i varje tävling och även Karl Abarth blev en flerfaldig rekordhållare.
Under 1950- och 1960-talet blir varumärket Abarth synonymt med sport, motorbearbetning och prestanda, och förändrade sportbilsvärlden.